清华科史哲讲座第31讲预告:黄相辅,“市井科学:十九世纪英国的大众娱乐与科学文化”

清华科史哲讲座第31讲预告:黄相辅,“市井科学:十九世纪英国的大众娱乐与科学文化”已关闭评论2,594

清华科史哲讲座第31讲

时间:2019年11月20日(周三)下午15:00–17:00

地点:科学史系系厅(人文楼B206)
[请注意:我系系厅已经搬迁至新址,所在新楼位于凯风人文社科图书馆南侧、第三教室楼北侧。如讲座当日该楼正门未开放,可从该楼北侧门进入,乘电梯或经楼梯至地下2层。]

主讲人:黄相辅 副教授(南开大学历史学院)

讲题:市井科学——十九世纪英国的大众娱乐与科学文化

内容简介:

“科学”不仅是在学会机构里钻研的高深知识,也是在市井间以各种光怪陆离形式呈现的通俗育乐。十九世纪初的英国,尤其在伦敦等大城市,已有兴盛蓬勃的大众科学商业市场。在市场上兜售流通的“商品”,有大量发行的廉价书籍报刊、随处可见的公众演讲、声光化电的实验演示,以及五花八门的珍奇展览。其中,在剧院里举行的天文学演讲,是学界过去忽略的十九世纪流行现象。这些天文学演讲经常于基督教的大斋期/四旬期(Lent)举行,佐以大型机械或光学装置增添视觉效果,甚至加上管弦乐团演奏及人声合唱。剧院天文秀满足观众的感官享受与求知欲之馀,也期望引发对宇宙奇观与天主造物的崇敬(sublime)情怀。本演讲将从以上案例出发,爬梳近年来西方科学史学界对通俗科学的研究成果,尤其是学者引进阅读史、社会史与文化史等研究方法的应用。

“Science” was not only esoteric knowledge in learned societies, but also popular entertainment in the marketplace. There were flourishing commercial market for popular science in nineteenth-century Britain, particularly in cities like London. The “commodities” circulated in the market included: mass-produced cheap books and periodicals, public lectures, experimental demonstrations, and a curious miscellany of exhibitions. Among all the shows, astronomical lectures inside theatres were a phenomenon which historians did not explore much. These theatrical lectures on astronomy often took place during Lent. They were often accompanied by large mechanical or optical visual aids, sometimes with an orchestra and a choir. In addition to amuse and instruct the audience, these lectures also expected to inspire a religious sentiment of the sublime of the universe and Creation. In this talk, I will use the case study of Lenten astronomical lectures to explore the wide spectrum of Victorian popular science and culture.

演讲人简介:

清华科史哲讲座第31讲预告:黄相辅,“市井科学:十九世纪英国的大众娱乐与科学文化”

黄相辅,台湾桃园人,南开大学历史学院(世界史学系)副教授。英国伦敦大学学院(UCL)科学史与科学哲学博士,博士论文题目为“商业与崇敬:十九世纪英国的大众天文学演讲”。曾任台湾“中研院”近代史研究所博士后研究人员、台湾阳明大学人文与社会教育中心兼任助理教授。研究兴趣是通俗科学史、近现代科学史(十八世纪以后的天文学、地质学与自然史)、科学与文化、英国近代史、中国近代(民国)史。

weinxin
我的微信
关注科学史微信公众号
微信扫一扫
  • 本文由 发表于 2019年11月10日 20:12:53
  • 转载请务必保留本文链接:https://www.dhs.tsinghua.edu.cn/?p=4787